Radio 1 heeft zich tijdens de derde golf (26/08/13 - 15/12/13) hersteld van de klap die het tijdens de vorige metingen te verwerken kreeg. De zender klokt opnieuw af op een marktaandeel van 8,4 procent. Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. JOE fm rondt voor het eerst de kaap van de 8 procent. Dat blijkt uit de luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) die donderdag werden bekendgemaakt.
Radio 1 bereikt met 8,4 procent marktaandeel opnieuw het aandeel van tijdens dezelfde periode vorig jaar en krabbelt dus recht na het slechtste resultaat ooit tijdens de vorige golf (6,4 procent). De meting dateert van voor de vernieuwingsoperatie van de zender.
De verschillende zenders van de openbare omroep (Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM) zijn samen goed voor een marktaandeel van 61,7 procent. Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen met 28,2 procent. Studio Brussel (13,1 pct), Klara (2 pct) en MNM (9,8 pct) blijven op hetzelfde niveau.
JOE fm, de radiozender van de commerciële omroep Medialaan, heeft voor het eerst in zijn 5-jarig bestaan 'de 8 procent-grens' overschreden. 'JOE fm brengt een stabiel verhaal waarin de muziek primeert. Ons herkenbaar profiel met onder andere de Top 2000 spreekt de luisteraars aan', zegt Tom Klerkx programmadirecteur van JOE fm.
Q-music, de andere zender van de Medialaan, doet het met 13,5 procent evengoed als het jaar voordien en is de tweede populairste zender van Vlaanderen, na Radio 2.
Nostalgie, de derde commcerciële, landelijke radiozender in Vlaanderen, stijgt van 5,4 pct naar 6 pct.